01 apr. CUM SE REALIZEAZĂ O COLECȚIE VESTIMENTARĂ
Imaginea laicului despre colecțiile vestimentare este întotdeauna finalul acesteia, prezentarea de modă, show-ul în care frumoasele modele defilează îmbrăcate în rochii de vis, într-o locație luxoasă sau specială, strălucind în lumina rampei într-o atmosferă de basm.
Dar realizarea unei colecții este o muncă imensă care se desfășoară de-alungul a câteva săptămâni,necesitând studiu, documentare, cercetare, desenare, triere, alegerea desenelor finale și transpunerea desenelor pe materialul ales.
Și cu asta se termină doar etapa de concepere , dar după asta urmează etapa de realizare propriu-zisă, munca tehnicienilor, a modelatorilor de tipare, a croitoreselor .
Totul se naște în mintea designerului, care alege în primul rând o temă de inspirație . Dacă aceasta necesită un studiu mai îndelungat, atunci este nevoie de documentare.
Dacă avem de exemplu o colecție inspirată din stilul baroc, atunci este absolut necesară documentarea despre acest stil, despre perioada istorică în care se regăsește , despre atmosfera perioadei și despre trăsăturile specifice ale stilului și simbolurile reprezentative.
Unele simboluri vor putea apărea ca un laitmotiv al colecției. Dacă se inspiră dintr-o operă de artă, un roman sau un tablou, trebuiesc extrase din narațiunea romanului ”cuvintele cheie”, cele care sunt cele mai reprezentative pentru opera aleasă.
Aceste cuvinte vor servi mai apoi, pentru realizarea primelor crochiuri de modă. În faza de crochiuri, designerul își lasă imaginația liberă, realizând sute de crochiuri din care se vor alege cele mai reușite și sugestive, cele care vor reprezenta unitar colecția.
Faptul că o colecție este unitară este dat și de elementele decorative, simbolurile și linia colecției, pe care le recunoaștem la fiecare piesă vestimentară.
După ce s-au ales crochiurile reprezentative, se vor reface desenele,se va stabili numărul de piese din colecție și se vor realiza desenele de modă pentru piesele colecției.
În desenul de modă trebuie să apară obligatoriu culorile colecției, care poate să fie monocromă, bicoloră, având chiar și culori în contrast, sau colorată, dar în general cromatic, se caută restrângerea de combinații de culori, la cât mai puține.
Până la urmă o colecție vestimentară nu trebuie să arate ca un carnaval. Cu cât este mai redusă cromatic, poate fi chiar și monocromă, cu atât va părea mai unitară, mai distinsă.
După ce s-au stabilit piesele colecției, s-au făcut ultimele retușări asupra desenelor de modă și s-a stabilit linia și culorile, se trece la alegerea materialelor și a accesoriilor
Aici există mai multe posibilități: sunt unii designeri care își realizează singuri materialele, ori prin diferite tehnici originale, ori sunt pregătite în manufacturile propri, dar cel mai des, se aleg materiale gata, care se potrivesc cel mai bine liniei și formei propuse.
După alegerea materialelor urmează transpunerea desenelor pe tipare, lucru care se poate realiza prin metoda mulajelor, efectiv așezând și pliind materialul pe păpușă și mai apoi desfășurând forma tridimensională în plan , sau pur și simplu utilizând tiparele de bază pe mărimi de confecție.
În condițiile în care materialele se decorează în atelierul designerului, se realizează desenele pentru broderii, se fac semnele pe material, unde se brodează dantela, sau se cos cristalele, paietele sau mărgelele, sau chiar și penele, toate elementele decorative care întrunesc compoziția modelelor.
Urmează faza de asamblare, inițial doar provizoriu, până se stabilesc formele finale. În această fază se probează, se ajustează, se fac modificările care nu se puteau preconiza din faza de design.
La marile case de modă, piesele vestimentare se probează pe modelul, manechinul care va purta piesa, se fac probe de mișcare, pentru a vedea funcționalitatea ansamblului vestimentar.
Uneori în această fază se poate renunța la o piesă, pentru că nu întrunește calitățile să facă parte din colecție. Chiar dacă s-a parcurs întreg procesul de creație, încă se mai pot anula unele piese.
Când colecția este gata, deși momentul acesta se face mereu din mers și colecțiile se termină mereu cu un timp foarte scurt înainte de prezentare, urmează o fază la fel de importantă ca și colecția în sine și anume : alegerea modelelor- CASTINGUL.
În momentul în care s-a născut ideea colecției , când s-a pornit de la sursa de inspirație, designerul a știut exact, cui i se adresează colecția, care sunt persoanele și ce însușiri poartă doamnele și domnișoarele care vor îmbrăca creațiile sale.
După alegerea modelelor se vor face probele, ajustările, probele generale pe scenă și poate începe spectacolul !
Gloria designerului constă în acele 5 secunde în care face o plecăciune în fața publicului, asistat de modelele sale, îmbrăcate în creațiile lui și adrenalina ajunge la cote maxime.
O muncă de câteva săptămâni se termină aici și bucuria reușitei se reduce la câteva secunde
În momentul în care se lasă cortina, se sfârșesc și ultimele discuții despre marele show, se începe deja pregătirea următorului specatcol.