16 dec. VIBRANTĂ ȘI PUTERNICĂ, CULOAREA ANULUI 2023 ESTE ‘’VIVA MAGENTA’’
Ne aflăm în perioada anului, în care se fac previziuni pentru anul următor în majoritatea domeniilor vieții noastre. Încercăm să ne imaginăm cum va fi anul care vine și sperăm de fiecare dată să fie mai bun și să aducă mai multă bucurie în viețile noastre.
La începutul lui decembrie, în fiecare an Institutul Pantone lansează culoarea anului următor. De această dată, s-a întrecut pe sine, aducând pe scenă un ton ‘’Curajos și neînfricat, o culoare pulsatorie a cărei exuberanță promovează o sărbătoare veselă și optimistă…Este un roșu animat, care se revarsă în bucurie pură, încurajând experimentarea și exprimarea de sine fără reținere, o culoare electrizantă și o nuanță fără margini ’’- subliniază Pantone pe site-ul său.
Dacă ne luăm după previziunea Institutului Pantone, Viva Magenta ‘’ o culoare îndrăzneață, plină de spirit’’ este simbolul unui an care vine cu previziuni pozitive.
Ea se asociază cu inventivitatea și creativitatea având numărul de cod 18-1750, propunându-și să stabilească o nouă dinamică, scriind o narațiune nouă, între putere și exuberanță.
Pantone descrie culoarea anului, ca fiind un hibrid, un amestec între cald și rece, între purpuriu, violet și roz și prin baza sa cromatică are rolul să ne ducă înainte în viitor, lăsând în urmă un trecut sumbru și complicat, propulsându-ne într-o lume a viitorului în care nu este loc pentru tristețe.
Pantone stabilește culoarea anului, de acum două decenii și prin acest lucru evidențiază legătura strânsă dintre culoare și tot ce se leagă de cultura globală, conform definiției date de Laurie Pressman, vicepreședintele institutului.
În procesul de selecție se analizează industriile de divertisment, turismul, tehnologiile, evenimentele culturale și condițiile socio-economice.
Numele firmei Pantone este o combinație dintre cuvântul grecesc pan care înseamnă ‘’toate’’ și cuvântul englezesc ‘’tone ‘’ care înseamnă nuanță de culoare.
Deci cu alte cuvinte Pantone este egal cu ‘’fiecare culoare’’. Culoarea Pantone stăpânește fiecare colțișor al lumii civilizate, unde este văzută, comercializată, fabricată, cumpărată și vândută sau experimentată ca o emoție trecătoare.
Culoarea există peste tot unde pătrunde lumina și o regăsim în nuanțele părului, în mâncare, în decorul casei, chiar și în visele noastre și are o influență globală asupra întregii noastre activități.
Determinarea culorii reprezentative se face în mare secret. Specialiștii de culoare se întâlnesc la Pantone’s Color Institute, de două ori pe an.
Aceste persoane, sunt reprezentanți ai diferitelor grupuri naționale de standard de culoare din Europa și întâlnirea durează două zile, timp în care se susțin dezbateri, ședințe și prezentări.
Directorul executiv al Pantone Institute, Leatrice Eiseman se află la spatele alegerii culorii anului 2023 și explică alegerea făcută:
‘’ În această eră a tehnologiei, căutăm să ne inspirăm din natură și din ceea ce este real. ‘’ Viva Magenta face parte din familia roșului și se inspiră din culoarea Coșenilei o insectă care conține unul dintre cei mai prețioși coloranți aparținând familiei coloranților naturali, precum și unul dintre cei mai puternici și mai strălucitori din lume.
“Este o nuanță neconvențională pentru un timp neconvențional ‘’ consideră Leatrice Eiseman continuând prin faptul că atingând spiritual experimental al Viva Magenta, Pantone explorează dinamica dintre inteligența artificială și creativitatea umană pentru a crea ‘’Magentaverse”.
Ea a descris culoarea ca fiind ‘’înrădăcinată în primordial’’ a spus că ‘’Viva Magenta ne galvanizează spiritual, ajutându-ne să ne construim puterea interioară”.
Anunțul anual de selecție al culorilor Pantone pentru anul următor oferă designerilor, caselor de modă, factorilor de decizie în mobilier, ambalatorilor alimentari, producătorilor de electronice și a multor altor jucători din industrie, o șansă pentru a planifica și pentru a pregăti cromatic noile colecții.
A gândi în perspectiva roșului – ‘’ Red Thinking’’ devine mai mult decât o nuanță a unei culori sugerate. Pantone produce un ghid prin care explică de ce este acea culoare potrivită pentru anul următor.
Pe lângă aplicația care permite utilizatorilor să acceseze informații despre culoare, în valoare de mii de dolari, prin extragerea culorilor din pozele proprii, Pantone dezvoltă și un catalog al nuanțelor de piele.
Inițial acest catalog ar fi trebuit să servească retușărilor foto, dar astăzi este folosit de firma Sephora pentru a-și ajuta clienții să aleagă fardurile în funcție de nuanțele de ten.
Se pare că ‘’Magentaverse” este deja pe urmele noastre. Pantone a încheiat parteneriate cu companii precum Motorola, Spoonflower și Cariuma pentru a lansa telefoane mobile, tapet, pantofi de skate și multe alte produse în nuanța desemnată.
Marii giganții ai modei : Versace, Alexander Mc Queen și Dior au fost reperați și au folosit nuanțe similar de roz fierbinte, la prezentările de modă recente.
Dar pe lângă numeroasele utilizări în toate domeniile industriei, Viva Magenta are și o componentă psihologică, emoțională, prin faptul că echilibrează îndrăzneala, distracția, încrederea și umanitatea, dar în același timp aprofundează empatia.
Putere, exuberanță, vigoare, fericire și optimism, iată cum se conturează 2023, un an de bun augur, conform simbolurilor și semnificațiilor atribuite culorii Pantone a anului.