25 mart. DE CE O IUBIM PE BARBIE ? – TENDINȚĂ ÎN MODĂ, SAU ESTETICA IMPOSIBILULUI ?
În momentul în care a fost concepută păpușa fashionista Barbie, cu siguranță că nu s-a preconizat succesul pe care aceasta îl va avea și impactul ei asupra a generații de doamne și domnișoare din lumea întreagă.
Suntem în 1959, în Statele Unite, la compania producătoare de jucării Manttel, unde femeia de afaceri Ruth Handler crează o păpușă, inspirată după modelul păpușii germane Bild Lilli. Însă, așa cum s-a dovedit mai târziu, Barbie nu este doar o jucărie, este mult mai mult de atât. Odată cu apariția ei, asistăm la declanșarea unui adevărat ‘’fenomen Barbie’’ care va avea influențe deosebite asupra idealului de frumusețe feminin.
Chiar dacă păpușa are deja 7 decenii de existență, trăsăturile ei specifice, viața ei, servește ca model, trecând dincolo de barierele idealului, devenind un adevărat curent în modă, în lifestyle, hair-styling, make-up, declanșând o isterie în ultima perioadă, prin valul de operații estetice prin care stele de cinema, vedete ale lumii mondene, influenceri, dar și oameni obișnuiți, bat la ușa cabinetelor estetice, cu dorința obsesivă de a-și remodela trăsăturile și silueta, după cele ale păpușii îndrăgite.
Există aici în paralel mai multe aspecte, care merită studiate. Care sunt trăsăturile păpușii, pe care tinere din întreaga lume încearcă să le copieze și de ce dorim să atingem frumusețea inumană, cea care fizic nu poate exista?
În urma unui studiu făcut în Statele Unite în 2010, s-au constatat anumite date concrete referitoare la caracteristicile păpușii, care determină copierea ei sub o formă umană, chiar imposibilă. Dacă o femeie normală ar avea proporțiile și dimensiunile păpușii, cu siguranță că nu ar rămâne în viață. Barbie este mai anorexică decât cea mai anorexică femeie în viață:
1. Gâtul este de două ori mai lung decât al unei femei normale și circumferința lui cu aproximativ 18 cm mai mică. Cu aceste dimensiuni ale gâtului, Barbie ar fi incapabilă să-și țină capul.
2. Talia este exagerat de mică, în acel spațiu ar încăpea un jumătate de ficat și câțiva centimetri de intestine.
3. Mâna are încheietura de aproximativ 12 cm, care corespunde dimensiunilor unui copil. Cu această încheietură, nu ar fi capabilă să ridice în mână nici măcar 1 litru de lapte.
4. Raportul dintre circumferința taliei și circumferința șoldului este 0,56, adică talia este cu 56% mai subțire decât șoldul. La o femeie normală acest raport este 0,80.
5. Lungimea picioarelor este cu 50% mai mare decât lungimea mâinilor. La o femeie normală este cu doar 20%.
6. Pulpa și glezna – Grosimea picioarelor este extrem de mică. Circumferința pulpei este 48 cm, iar a gleznelor 18 cm, din nou dimensiuni care corespund la copii. Cu aceste dimensiuni, Barbie nu ar fi capabilă să umble în două picioare.
Sursa: www.dailymail.co.uk/news/article-2308658/How-Barbies-body-size-look-real-life-Walking-fours-missing-half-liver-inches-intestine.html
Silueta păpușii este extrem de subțire și influențează imaginea de sine a copilelor care se joacă zilnic cu ea, determinând aceste fetițe să-și dorească corpul păpușii, care din punct de vedere uman, este imposibil de obținut.
Sursa de inspirație a păpușii Barbie, păpușa germană Bild Lillie, apare într-o serie de benzi desenate Playboy-esque și este destinată adulților. Lilli a fost creată de bărbați, pentru bărbați, reprezentând femeia ideală, concepută pentru a fi tratată ca un obiect sexual. Până la urmă, realitatea este înfricoșătoare, un simbol sexual este vândut copiilor, de vârste mici și succesul păpușii constă tocmai în sex-appeal-ul ei.
Problema este că majoritatea adolescentelor, dar și al tinerelor și al femeilor în general, doresc să se identifice cu imaginea păpușii fashioniste, care are o viață frumoasă, cu o garderobă extrem de elegantă, cu o pereche masculină Ken, din nou o imagine masculină ideală, cu prietene și prieteni, cu aceleași caracteristici estetice.
Dacă intru pe rețelele de socializare, sau pe Tik-Tok, rapid îmi apar filmulețe cu operații estetice de lifting facial, cu redarea formelor bărbiei și a feței, tipice păpușii Barbie. Vedete internaționale, dar și autohtone au fost remodelate de către chirurgii esteticieni, exact după trăsăturile și înfățișarea păpușii, care a declanșat o adevărată revoluție a esteticului dus la limitele imposibilului.
Pe lângă falsa imagine a idealului feminin, aici apare și un alt lucru deosebit de periculos, care aproape că face publicitate atracției pentru alura feminină adolescentină, favorizând tendințele sexuale pedofile.
Tinere din întreaga lume, influenceri la vârsta adolescenței, o imită de Barbie, ajustându-și trăsăturile, modul de-a se îmbrăca cu păpușa fashionistă. Un corp deosebit de subțire, cu picioare lungi, filiforme cu o talie extrem de mică, sunt caracteristici pe care o femeie matură care trebuie să poarte în pântece un bebeluș, apoi trebuie să-l nască și să-l alăpteze, nu ar putea fi fizic capabilă.
Mai bine zis imaginea aceea a femeii adolescente este una imposibilă, și din punct de vedere anatomic și funcțional, ireală. Compania Manttel se apără în fața tuturor reclamațiilor privitoare la influențarea idealului feminin, că păpușa a fost creată cu această alură, pentru a putea fi îmbrăcată și dezbrăcată ușor și că o păpușă nu trebuie să reprezinte varianta umană, ci o imagine ideală a unei prințese.
Rezultatul în multe cazuri a fost cu adevărat tragic. Au crescut generații de fetițe, care abia la maturitate, după lupte crâncene cu corpul și organismul lor au înțeles că alura Barbie este imposibil de atins.
Câte probleme au fost create ? Câte obiceiuri alimentare greșite și câtă frustrare a produs păpușa cu trăsături perfecte, ochi imenși, năsuc în vânt și buze superbe?
Păpușa a apărut în varianta blondă, albă, de regulă cu ochi albaștri, din nou un motiv de a considera imaginea ei o discriminare la adresa femeilor de culoare, a asiaticelor, a latino-amercicancelor.
Compania a încercat ulterior să creeze păpuși, cuprinzând toate rasele și formele. Într-un articol scris pe site-ul elle.ro am găsit un citat de la Dr.psih.Daniela Luca :
‘’Promovarea accentuată, chiar agresivă, prin advertising, media, a unei imagini de femeie-Barbie sau ‘’wonder woman’’ca și valul comercial de asemenea produse fascinante pentru fetițe, nu numai că impun un ideal foarte greu de atins și de menținut, dar crează și un ‘’ fals self’’, o scindare între autentica și falsa personalitate a fetiței, o deformare a imaginii inconștiente a corpului său, astfel încât corpul este investit intens ambivalent, iar încercările de a ajunge la șablonul impus prin marketing și media sunt chinuitoare. Frumusețea nu mai este o valoare reală de atins, ci devine o luptă pe viață și pe moarte.”
Barbie este o sursă de inspirație infinită pentru designeri, lumea ei roz-bombon este un motiv excelent de a aduce în prim plan o păpușă modernă, încălțată cu platforme roz din satin de mătase, purtând pe braț o poșetă acoperită de cristale, evidențiindu-și talia de viespe cu un sacou de un alb imaculat.
În sezonul primăvară-vară 2023, Barbie este îmbrăcată de Giambattista Valli, Valentino, Rodarte, Alessandra Rich, Alexander McQueen, poartă bolero de pene de la Cult Gaia, broșă Gucci din cristale, gianta din piele Magda Butrym, pantofi din piele cu platformă Valentino.
Întreg sezonul estival se adresează imaginii perfecte a fashionistei. Chiar dacă imaginea lui Barbie a dat naștere la multe discuții și este una ideală, imposibil de atins, trebuie să recunoaștem că o iubim.
O iubim, pentru că este legătura cu copilăria noastră, cu lumea poveștilor cu zâne și prințese, în care aveam puterea de-a visa și de-a ne imagina o lume ideală, în care mereu învinge binele.