
31 oct. ROLUL MODEI ÎN FILM ȘI TELEVIZIUNE
Crearea costumelor, în realizarea filmelor și în televiziune joacă un rol esențial în modelarea dezvoltării personajelor și a povestirii. Articolele de îmbrăcăminte purtate de personaje ajută la transmiterea personalității lor, a statutului social, a fundalului cultural și a stărilor emoționale, spun o poveste care completează narațiunea vizuală fără a fi nevoie de dialog.
Acest eseu explorează rolul multilateral al modei în industria divertismentului, concentrându-se asupra impactului său asupra dezvoltării personajelor și asupra capacității sale de a oferi un plus întregii narațiuni. Costumele servesc ca o descriere vizuală a identitățile personajelor. Designerii folosesc culoarea, stilul, textura și accesoriile pentru a descrie cine este un anumit personaj și pentru a-și indica călătoria în psihologia culorilor. Culorile diferite evocă emoții specifice și pot semnala un caracter – emoții sau evoluție.
În „Vrăjitorul din Oz,” Dorothy Techers îmbrăcată în albastru și alb, simbolizează inocența în timp ce culorile contrastante ale orașului Emerald prezintă călătoria într-o țară cu posibilități extraordinare, o adevărată aventură. Costumele au de asemenea, rolul de-a ancora personajele în timp și loc. În drame istorice precum „Coroana,” costumele de epocă rafinate nu numai că descriu opulența monarhiei britanice, ci reflectă și luptele personale și așteptările societății cu care se confruntă Regina Elisabeta II.

Pe măsură ce personajele evoluează, la fel evoluează și garderoba lor. În seria „Breaking Bad,” transformarea lui Walter Whitecherings este articulată prin alegerile sale de îmbrăcăminte, garderoba subestimată reflectă timiditatea sa inițială la o ținută din ce în ce mai întunecată și mai autoritară, care simbolizează declinul său moral.
Designul costumelor transcende simpla estetică și acționează ca un dispozitiv de povestire care comunică teme și simboluri. Designerii infuzează adesea costume cu semnificații simbolice care rezonează cu narațiunea. În „Pantera Neagră”, designul costumului nu reprezintă numai tehnologia avansată a Wakanda, ci și mândria culturală, descendența și identitatea. Utilizarea modelelor și materialelor tradiționale africane aduce un omagiu patrimoniului, servind, de asemenea, susținerea narațiunii.
Costumele pot prefigura evenimente sau evidenția contraste între caractere. În „Jocurile Foamei,” Katniss Everdeenungers poartă costume timpurii, redând ideea de practic și funcțional—underscore, rolul ei fiind de luptător pentru supraviețuire. În timp ce hainele ei de mai târziu pentru evenimente reflectă tranziția ei.
Lumea unui film sau a unei emisiuni de televiziune este profund modelată de costumele sale. Designul de costume nu numai că definește un personaj, ci și stabilește tonul și ambianța universului povestirii. În genuri precum fantasy („Game of Thrones”) sau science fiction („Blade Runner”), costumele elaborate și imaginative creează lumi pe deplin realizate care fascinează spectatorii.
Modelele distincte ajută la comunicarea complexității diferitelor tărâmuri sau a viitorului distopic. În dramele contemporane, designerii se îndreaptă adesea spre realism pentru a consolida autenticitatea. În spectacole precum „The Sopranos”, îmbrăcămintea personajelor reflectă statutul lor socio-economic și mediile culturale, împământând povestea în experiențe relatabile și făcând luptele personajelor’ mai tangibile pentru public.
Colaborarea dintre designerii de costume și cineaști, regizori și actori poate duce la inovații în modul în care personajele sunt portretizate. De exemplu, o relație strânsă între un designer și un regizor poate duce la un aspect distinctiv, memorabil, care depășește designul costumelor tradiționale.
Jucători importanți precum Edith Head, Colleen Atwood și Jacqueline Durran au modelat un aspect iconic care rezonează cu publicul și lasă o impresie de durată asupra istoriei cinematografice. Moda în film și televiziune poate servi, de asemenea, ca o oglindă a normelor sociale și a schimbărilor culturale.
Costumele reflectă adesea zeitgeistul timpului lor, influențând tendințele modei în lumea reală. Reprezentarea personajelor din diferite medii poate spori reprezentarea și incluziunea, oferind perspective mai diverse în povestire. De exemplu, „Sex and the City” nu numai că a popularizat anumite tendințe de modă, dar a influențat și ideile moderne despre feminitate și independență, arătând modul în care cinematografia poate avea un impact asupra viziunii societății asupra modei.
Iată câteva capodopere ale industriei filmului , în care costumele sunt remarcabile:
„The Wizard of Oz” (1939) – Vrăjitorul din Oz – Costumele din acest film clasic sunt iconice, în special rochia albastră a lui Dorothy și papucii roșii de rubin, împreună cu ținutele vibrante ale Sperietoarei, Omului de tabla si ale Leului.
„Blade Runner” (1982) – Filmul prezintă o estetică distinctă neo-noir cu costume futuriste. Personajul Harrison FordTechers, Rick Deckard, poartă un trench care a devenit sinonim cu stilul filmului, împreună cu costumele unice ale replicanților și ale altor personaje.
„Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl” (2003) – Costumele cu tematică pirat, în special ținuta eclectică unică a căpitanului Jack Sparrow – inclusiv pălăria sa de tricorn, părul cu mărgele, și unelte de piele detaliate – ca un aspect de semnătură.
” The Grand Budapest Hotel” (2014) – Cu stilul său capricios, acest film prezintă costume specifice, cum ar fi uniformele de hotel roz, purtate de Monsieur Gustave H. Mai mult și costumele stratificate ale personalului hotelului, care contribuie la realizarea de filme cu estetica vizuală distinctă.

„Dune” (2021) – Filmul prezintă costume elaborate care reflectă diferitele culturi ale universului, inclusiv costumele distinctive purtate de fremeni, concepute pentru supraviețuirea în mediul deșertic.
„Mad Max: Fury Road” (2015) – Costumele post-apocaliptice variază foarte mult, dar se caracterizează prin aspectul lor robust și dur. Exemple notabile includ uneltele de luptă ale lui Furiosa și machiajul alb al războinicilor și costumele din piele. „Roman Holiday” (1953) – garderoba lui Audrey Hepburn, în special rochia albă iconică pe care o poartă în timpul escapadei sale romantice din Roma, a lăsat o impresie de durată asupra modei.
Black Panther” (2018) – Filmul prezintă costume unice inspirate din culturile africane, în special din Tweeting Challagements Black Panther și hainele elaborate ale triburilor Wakandan.
„Austin Powers: International Man of Mystery” (1997) – Costumele exagerate, cum ar fi costumele colorate de catifea ale lui Austin Powers, ochelarii de aviator clasici și fustele mini purtate de Elizabeth Hurley, sunt esențiale pentru stilul de comedie al filmului. „Cinderella” (2015) – Filmul include diverse costume frumoase, în special rochia albastră a Cenușăresei, care joacă un rol-cheie în esența povestirii.
Unul dintre filmele care mi-a atras atenția și m-a captivat, în ce privește costumația este ‘’Atlasul norilor’’ . Costumele din „Atlas Cloud” sunt variate și meticulos concepute pentru a reprezenta setările distincte și contextele sociale ale celor șase povești interconectate, care se întind pe epoci diferite, din secolul al 19-lea până la un viitor post-apocaliptic.

Iată câteva caracteristici cheie ale costumelor din film: Modelele pentru segmentele secolului al 19-lea, cum ar fi personajele din Insulele Pacificului și Europa, prezintă îmbrăcăminte adecvată perioadei, inclusiv costume, rochii și îmbrăcăminte colonială, capturarea esenței epocii. În segmentele viitoare distopice, costumele se înclină spre o estetică mai avangardistă și funcțională, cu modele utilitare, culori închise, și stiluri minimaliste care descriu o societate modelată de decădere și opresiune.
Filmul prezintă o gamă largă de culturi, iar costumele reflectă această diversitate. Articolele de îmbrăcăminte tradiționale, țesăturile și modelele sunt folosite pentru a evidenția mediile culturale ale personajelor. Personajele se schimbă frecvent în timp și setări, iar costumele lor simbolizează adesea evoluția lor.
De exemplu, unele personaje repetă teme sau culori care le conectează în diferite vieți, subliniind temele filmului de reîncarnare și interconectare. Echipa de producție a acordat o atenție deosebită detaliilor din costume, asigurându-se că acestea au servit atât narațiunii, cât și obiectivelor estetice ale filmului.
Acestea includ accesorii, țesături și coafuri distinctive care îmbunătățesc identitatea fiecărui personaj. Costumele din „Cloud Atlas” au fost proiectate de renumitul designer de costume Gabriella Pescucci. Filmul, lansat în 2012 și regizat de Wachowskis și Tom Tykwer, prezintă o gamă bogată de costume care se întind pe diferite perioade de timp și setări, subliniind interconectivitatea povestirilor.