20 nov. VISUAL ART SHOW 2024 – ÎN CADRUL BEAUTY DAYS SATU MARE – HOW WE DID IT ?
În iunie am început să discutăm cu Eva Czikai, despre faptul că vrea să reia tradiția evenimentului Beauty Days la Satu Mare, eveniment care dinainte de Pandemie nu s-a mai organizat. Faptul că toate domeniile industriei beauty sunt strâns legate una de cealaltă : coafură, machiaj, vestimentație, și certitudinea că Beauty Days, mereu a găzduit o prezentare de modă, și de această dată, Eva a lansat o invitație pentru realizarea unui spectacol de modă.
Discuțiile noastre au continuat și s-a născut ideea de-a realiza un spectacol de modă special, neobișnuit, care să prezinte moda mai mult din latura ei artistică, decât din cea funcțională. În general, moda este o parte integrantă a peisajului artelor vizuale, combinând funcționalitatea cu expresia artistică. Designerii folosesc culoarea, textura, forma și compoziția, pentru a exprima idei, emoții și mesaje culturale. Fiecare colecție are un concept, care se naște din dorința designerului de-a exprima o idee, un sentiment, o trăire, publicului său.
Pe baza acestui concept, m-am gândit să dau un nume evenimentului, o denumire care să cuprindă exact ideea, precum că moda este o artă vizuală : așa s-a născut VISUAL ART SHOW 2024 în cadrul BEAUTY DAYS Satu Mare și foarte curând am înțeles, că am devenit Curatorul acestui spectacol. Ceea ce percepem noi zilnic este comercializarea modei, transformarea ei într-un obiect de consum. Visual Art Show și-a propus familiarizarea publicului, cu o altă latură a modei, decât cea comercială. Dorința noastră a organizatorilor a fost să transmitem mesajul emoțional, din partea designerilor, către publicul prezent în sală.
Întâlnirile noastre cu Eva, au început să cristalizeze conceptul spectacolului Visual Art Show. Ne era foarte clar că nu vom servi tendințe publicului, nu le vom spune ce se poartă în sezonul toamnă-iarnă 2024-2025 și nu le vom arăta îmbrăcămintea purtabilă, definită prin expresia pret-a-porter. Veșmintele prezentate vor fi expresii ale unor idei, ale unor emoții, nicidecum jacheta sau paltonul proaspăt scos din șifonier, cu care ne ducem zilnic la serviciu. Ne-am pus atunci, inevitabil întrebarea : “ Va fi acest lucru, pe placul publicului ? “
Dar arta nu este pe placul tuturor și nu are același efect asupra fiecăruia, ci este percepută în mod subiectiv de către fiecare persoană în parte. Dorința noastră nu era să fim pe placul tuturor, ce ne doream defapt, era reacția publicului, sentimentul, emoția pe care o trăiește, după impactul spectacolului vizual asupra percepției sale. În momentul în care părăsește sala de spectacol, să fie încărcat de emoția trăirilor, pe care impactul vizual al spectacolului din seara evenimentului, l-a creat asupra sa.
Fiind stabilit conceptul spectacolului, următorul pas era să îmi găsesc protagoniștii, designerii dornici să-și transmită mesajele artistice publicului interesat să le primească. Pentru că Visual Art Show urma să facă parte dintr-un eveniment organizat profesioniștilor din domeniul hair-styling-ului, designera pe a cărei personalitate și dinamism am construit intreaga poveste este Keresztes Krisztina. Krisztina Keresztes este absolventă a Facultății de design din Timișoara și Director artistic la Intercoiffure România. Show-ul vizual pe care Krisztina îl construiește, se realizează prin interacțiune umană dinamică, printr-o plimbare vizuală, abordată prin prisma artei designului vestimentar, a coafurii experimentale, a proiecției video și a muzicii, transpuse într-o REVOLUȚIE a simțurilor, o prezentare avangardistă, cu un concept dinamic, de tip happening.
Eva a avut-o pe Krisztina Keresztes invitată de onoare la fiecare ediție Beauty Days de până acum, iar eu aveam ocazia să construiesc un spectacol vizual, cu participarea și a altor designer, care să fie dispuși să își construiască mesajul artistic, în maniera Krisztinei. Un alt designer care de o lungă perioadă de timp, nu a dezvoltat o colecție proprie, deși colecțiile lui întotdeauna au însemnat un moment special pentru public, este Zsolt Popa. Eva Czikai i-a lansat lui Zsolt invitația de-a participa la Beauty Days 2024, iar Zsolt dornic să realizeze o colecție proprie, după atâta timp de absență de pe catwalk, a răspuns pozitiv provocării. Doar că nu era suficient pentru un spectacol cu un concept clar și un mesaj important de transmis, evoluția a numai două colecții, era necesar să construiesc o echipă întreagă de designeri care să pună în aplicare conceptul.
La evenimentul de modă Fashion’s Night Out, al Karikleei David mi-au atras atenția două designere de excepție Andreea Blaga din Satu Mare și Mihaela Cirlugea din Cluj Napoca. Am trimis invitația de participare la Visual Art Show 2024 și ambele designere mi-au răspuns pozitiv. Următorul pas a fost lansarea invitației către Agenția Trust Models în coordonarea Karikleei David, pentru asigurarea frumoaselor manechine care vor prezenta pe scenă, creațiile designerilor. Kariklea s-a simțit onorată să participle cu fetele ei, la evenimentul nostru, astfel că încet-încet, lucrurile au prins contur.
Cei care muncesc în domeniul prezentărilor de modă și a show-urilor de hair-styling știu foarte bine că pregătirea la peste 20 de manechine, a machiajelor și coafurilor este o muncă susținută, elaborată, care necesită dăruire și profesionalism. Ideea de-a lucra cu elevele Colegiului Tehnic ‘’ Elisa Zamfirescu “ a venit din partea Evei Czikai, cea care are o colaborare frumoasă cu doamnele profesoare care se ocupă de pregătirea viitoarelor coafeze și artiste make-up. D-le profesoare : Marinela Bozga pe partea de coafură și Florentina Handrău pe partea de machiaj au acceptat provocarea de-a pregăti modele pentru scenă.
Încă din timp s-a stabilit împreună cu toți designerii care este linia generală a hair-styling-ului care se va potrivi celor trei colecții, iar elevele au început să exerseze pe baza acestei teme, și anume : ‘’ Împletituri ‘’. Fiecare designer avea de îndeplinit un proces de creație complex, prin care expresia vizuală trebuia realizată prin colecția în sine, coregrafie și mișcare de scenă, precum și editarea filmului care urma să ruleze pe ecranul din fundal. Întăi de toate, trebuia să cunosc eu mai întâi care este tema colecției. Încet-încet toate etapele pregătirii s-au concretizat și spectacolul începea să se contureze. Spectacolul a debutat cu prezentarea intitulată (R)EVOLUTION, a designerei Keresztes Krisztina. Personalitate efervescentă, dinamică, extrem de talentată și creativă. Krisztina este Krisztina este absolventă a Facultății de Artă și Design din Timișoara, în prezent fiind Director artistic al Intercoiffure România.
Krisztina a sosit din Timișoara cu trei modele pregătite de ea, lângă care urmau să se alăture alte trei modele din Satu Mare : o doamnă cu forme rubensiene, un tânăr cu o freză specială și o doamnă cu părul grizonat. Povestea lui Krisztina s-a derulat în 5 secvențe muzicale, în timp ce pe ecran apăreau 5 filmulețe. Atât filmul cât și secvențele muzicale creionau povestea vieții din copilărie, prin diferitele etape ale adolescenței, tinereții și maturității. Artista a lansat publicului, o invitație. Citez cuvintele ei : “Se spune că singura constantă în Univers este schimbarea…monedele de schimb pot fi : timpul, adevărul, iubirea… Acum, aici, pășim împreună, într-o lume creată de mine, Krisztina Keresztes și de personajele, pe care le invit pe scenă. Vă promit o incursiune într-o dimensiune ușor suprarealistă, care reunește cele 3 elemente.”
Cele trei personaje care au pășit pe scenă au reprezentat metaforele celor 3 monede ale schimbării. Designera a adus pe scenă o lume ușor haotică, dar în esență umană și familiară pe alocuri, prin contrastele ei dure și aparent nefinisate. Publicul a avut posibilitatea să pășească alături de Krisztina și modelele ei, ” într-o prezentare avangardistă, cu un concept dinamic, de tip happening, în care personajele fac o incursiune prin istoria costumului, cu mici zone de interes care poartă elemente tradiționale din diferite zone ale României.”
Incursiunea în lumea magică a Krisztinei se face prin linii clasice și dure ale costumului de armată al huszarilor, total reinterpretat, prin selecția de materiale, continuând cu croiala sport a unor piese vestimentare, dar și la texturi diafane și transparența rochiilor. Personajele din momentul artistic au purtat elemente folclorice din zona de unde provin, împletite cu elemente din folclorul secuiesc, zona de proveniență a designerei.
Tranziția observată s-a realizat prin interacțiunea dinamică a creatoarei, care a urcat pe scenă plasând diferite elemente într-un stil deconstructivist, reorganizând o altă armonie între vestimentație și coafura experimentală. Interacțiunile Krisztinei, au fost renumerate cu vii aplauze din partea publicului, care a savurat fiecare moment artistic de pe scenă.
Krisztina a invitat publicul într-o plimbare vizuală, alături de ea și modelele ei, plimbare abordată prin prisma artei designului vestimentar, a coafurii experimentale, a proiecției video și a muzicii, transpuse într-o REVOLUȚIE a simțurilor. Designera a dedicat acest moment artistic memoriei bunicii sale, Lia, cea care i-a ghidat primii pași în aceste domenii minunate.
Colaboratorii Krisztinei în realizarea acestui spectacol unic au fost : Contrast Impex, Revlon Professional România, Visuel România, Intercoiffure România. Krisztina Keresztes a realizat un show de excepție, într-o manieră prezentată în premieră la Satu Mare, plasând astfel ștacheta foarte sus, pentru ceilalți designeri.
Autenticitatea spectacolului a fost subliniată și de prezența celor două modele feminine Monica Bumbuc- Paul profesoară de limba engleză și instructoare de salsa și Simona Nistea, ingineră și instructoare de body-art. Deși nu sunt modele profesioniste, cele două doamne au adus feminitatea autentică pe scena Visual Art Show, având o mișcare scenică de invidiat chiar și de către modelele profesioniste.
Modelul masculin al Krisztinei a câstigat rapid inimile doamnelor din sală, fiind întruchiparea unui Adonis modern, cu un corp perfect, trăsături armonioase și o ținută masculină care îți punea în mișcare simțurile. Krisztina Keresztes este un artist dedicat, talentat și perfecționist, toate detaliile show-ului au fost puse la punct până în cele mai fine și amănunțite detalii.
A fost o încântare, o plăcere și o experiență unică și energizantă prezentarea ei ! Mulțumim Krisztina pentru această bucurie vizuală și senzațiile pe care le-am trăit datorită creației tale ! După un debut efervescent și dinamic, al Krisztinei Keresztes care a intrat pe scenă cu energia unui meteor, spectacolul a continuat cu prezentarea tinerei și talentatei designere Andreea Blaga. Andreea Blaga a absolvit facultatea de design vestimentar în Anglia, la Birmingham City University. Colecția ei de debut, intitulată Hidden Feelings, a fost realizată în anul 2022 și reprezintă viziunea proprie a designerului asupra modei feminine, într-o manieră neobișnuită. Colecțiile Andreei se leagă într-o linie narativă comună, ca într-un serial : a 2-a colecție se întitulează Fallen Angels și este urmată de-a 3-a : ‘The return of the Fallen Angels’.
În seara aceasta designera ne-a prezentat cele două colecții : Fallen Angels și ‘’ The return of the Fallen Angels “ reunite într-o singură poveste, care s-a creionat prin creațiile vestimentare, tratând dualismul ‘’ Înger și demon”, care se regăsește în natura feminină, atât de misterioasă.
Femeia, care poate să fie în același timp înger dar și demon, poate să experimenteze cele mai devastatoare eșecuri, dar totuși are puterea să își refacă viața, este o eroină care trece prin mai multe etape de transformare, trecând prin faza renașterii din propria cenușă, întorcându-se mai puternică și mai îndrăzneața ca oricând, de data aceasta, ca o zeiță învingătoare, stăpână pe propriul ei destin. Linia vestimentară a urmărit să definească cât mai precis formele feminine, punând în evidență frumusețea corpului feminin, accentuat prin corsete, pantaloni mulați, rochii ajustate pe corp.
Dinamismul și tridimensionalitatea au fost redate prin volume supradimensionate și pliuri în exces. Andreea s-a jucat pur și simplu cu decupajele, cu asimetriile și cu accesoriile cu tentă rock : lanțuri, mărgele, elemente metalice, dar și cu volumele realizate prin tehnica gofrării.
Rochiile deosebit de feminine și sexy, s-au accesorizat cu cisme gofrate și cape cu elemente gofrate pe spate, într-un joc deosebit de spectaculos care avea rolul de-a ne arăta talentul nemărginit al artistei. Sacouri decorate cu pietre Swarovski aruncate fără vreo regulă prestabilită, pe un rever, dar și asimetric pe o cusătură laterală, în timp ce în mod total atipic sacoul avea și o trenă transparentă ca o aripă de înger, totul reprezentând o metaforă a personajului care stă la baza poveștii. Cromatica s-a redus la alb și negru, în așa fel încât sclipirile metalice ale accesoriilor, să fie puse în evidență pe fondalul neutru.
Ținutele Andreei au fost gândite să acopere o paletă largă : de la clasic la extrem, pentru a se plia pe mai multe stiluri vestimentare. După spusele Andreei : ‘’ Există doar o linie fină între sensibilitate și dinamism, creațiile se adresează femeilor îndrăznețe și sigure pe ele.” Prin aceste colecții, designera dorește ca fiecare femeile să se simtă speciale în fiecare piesă vestimentară creată de ea.
Următoarea colecție, la fel ca și creatoarea ei, m-a atins sensibil sufletește prin eleganța trăirilor și finețea și sensibilitatea cu care designera Miha Cîrlugea știe să-și transmită mesajul artistic. Mihaela Cîrlugea a absolvit cursurile de modă ale Universităţii de Artă din Cluj-Napoca, licenţă şi master, şi s-a specializat pe produse unicat sau de serie mică, pentru femei. Ca studentă a participat la diferite concursuri cum ar fi Clash of The Artists din New York, unde a obţinut locul doi, Pasarelle – concurs organizat de Ambasada Franţei la Bucureşti sau la Arts of Fashion în SUA unde a fost finalistă doi ani la rând. Cu aceste ocazii a participat la masterclass-uri susţinute de designeri precum Matthieu Blazy, de la Bottega Venetta, Julie Perrin, de la Raf Simons şi Hermes, sau Anthony Vaccarello de la Yves Saint Laurent.
În ţară a colaborat cu designeri precum Adina Buzatu sau George Hojbotă şi firme ca Urma sau Knox. Colecția prezentată la Visual Art Show, se întitulează – AÍRI, fetiţa care călătorea prin timp. Aíri călătoreşte în timp, înainte, înapoi, iar înainte, iar înapoi, ca şi cum s-ar da în leagăn. De fapt este oarecum ca un zbor. Dar îi place şi să stea să admire oamenii, să îşi facă noi prieteni. Lui Aíri îi place să se joace cu păpuşile, frumoase şi urâte, vechi şi noi, pentru că toate au suflet şi îi spun ceva, sau îi amintesc de fiinţe dragi. Colecţia AÍRI are ca surse de inspiraţie ilustraţia japoneză contemporană, elemente goth, dark dar şi motive din perioada victoriană. Rochii mari, oversize, decorate cu păpuşi, corbi, pisici, dantele sau tulle, elemente vechi şi noi, găsite de Aíri în călătoriile temporale.
Trecerea prin timp este simbolizată şi de elemente uşor macabre, ideea de “memento mori”, elemente din epoca victoriană, mâini osoase, umbre, contrast luminos-întunecat. Cromatica este dominată de negru, dar şi gri şi crem, ducând cu gândul la imagini vechi. Pete de culoare dau viaţă ţinutelor deconstruite, recompuse.
Siluete elongate, cu glugi, mâini acoperite de mânuşi, acoperă fiinţa dându-i un mister şi o vibraţie aparte. Păpuşile din picturi au mâinile la vedere, în gesturi de mângâiere şi alinare. Ele te privesc de multe ori direct în faţă, făcând astfel legătura între sufletul lor şi al tău. Rochiile create conţin elemente textile vechi şi noi, luminoase şi întunecate, transparenţă şi opacitate. Picturile şi formele personalizează fiecare ţinută, extrăgând elementele esenţiale ale ilustrării diferitelor aspecte ale caracterului fiinţei. Astfel, hainele devin expresia romantismului, visării, tristeţii, boemului, cutezanţei, timidităţii, dobândind viaţă prin purtare şi mişcare.
Mihaela Cîrlugea crează produse unicat, ţinute feminine şi versatile care, în funcţie de accesorizare, pot fi purtate de dimineaţa până seara. Hainele sunt lejere şi comode, look-ul este o combinaţie de vintage, light rock şi romantic. Comoditatea, lejeritatea şi feminitatea definesc aceste piese vestimentare statement. Un plus este faptul că hainele sunt atemporale şi se pot purta atât cu sacou, cardigan sau geacă de piele şi accesoriza cu încălţaminte elegantă, pantofi cu toc, dar şi cu bocanci, oxford shoes sau sandale.
Stilul Mihaelei Cirlugea este incontestabil, îl recunoști în fiecare piesă vestimentară, care poartă în ea povestea unei ființe diafane cu ochi mari, cu o privire romantică, cu trăsături de păpușă, apoi dacă privești chipul designerei realizezi, că fiecare pictură manuală transpusă pe materialul textil este o copie a trăsăturilor fine și armonioase ale artistei, dar mai ales a ochilor mari și expresivi, care te privesc înapoi din fiecare creație vestimentară a Mihaelei.
În timpul evoluției pe scenă a colecției, în spate pe led screen, se derula un slide-show cu picturile manuale ale artistei, care au oferit un fundal spectaculos creațiilor vestimentare, precum o expoziție de pictură afișată în parallel cu colecția. Eu personal m-am simțit onorată și foarte bucuroasă pentru faptul că Mihaela a acceptat invitația mea. Eu personal m-am simțit onorată și foarte bucuroasă pentru faptul că Mihaela a acceptat invitația mea. Prezența ei a oferit valoare şi o sensibilitate aparte spectacolului.
Colecția care a închis seara a fost a designerului Zsolt Popa, care crează o colecție personală după o pauză de 7 ani. Zsolt Popa este absolvent al Facultății de Arte Vizuale Oradea. Talentul său creativ, spiritul liber și felul său original de-a fi și de-a crea l-a adus de multe ori în lumina reflectoarelor.
Senzațiile pe care colecțiile lui Zsolt le trezesc asupra publicului, sunt vehemente. Nu poți rămâne indiferent și nu te poți relaxa contemplând creațiile sale vestimentare, iar mesajul pe care designerul vrea să îl transmită, nu te poate lăsa rece.
Tema principală a colecției lui Zsolt, prezentate la Visual Art Show, este ideea de libertate, de respingere a constrângerii, de viață boemă, respingerea oricărei tendințe de încătușare în șabloane, sau tipare, spirit liber, neaservit. Colecția ‘’ Nomad – Born to be wild ‘’ s-a inspirat din imbracamintea țiganilor și a popoarelor nomade. Dar nu vorbim aici despre costumația aceea comercială și modernizată a țiganilor, pe care o putem contempla astăzi prin bâlciuri, ci mai degrabă una arhaică, cea pe care ne-o putem imagina în mișcare, alături de căruțele cu cai, mergând la pas, în colbul drumului de țară.
Contrar așteptărilor, cromatica este redusă, reținută, ici colo designerul a lăsat câte o pată de culoare să străbată coloristica posacă a hainelor supradimensionate. Tull imprimat, dantelă, material cu paiete, tricot găurit pe alocuri, simbolizând aspectul ponosit, elemente deconstructive, care au rolul de-a creiona aroganța liberă și neaservita, nonșalantă, unui popor nomad, care nu s-a lăsat statornicit niciodată. Zsolt și-a construit colecția pe câteva elemente cheie : transparența, opacitatea, transluciditatea.
Linia exotică a vestimentației nomade este redate prin asimetrii. La rândul lor asimetriile se realizează prin elemente torsionate. Piesa de rezistență precum salopeta din mătase imprimată cu tivul bluzei drapat, apoi răsucit pe un picior și lăsat să cadă liber în virtutea gravitației, pot constitui polii în jurul căreia gravitează esența colecției. Fiecare piesă este un studiu de mulaj și perspectivă 3D, în așa fel încât creațiile se pot contempla doar în spațiu, rotind jur împrejur privirea.
Tivurile asimetrice ale rochiilor se termină în răsucituri drapate, care dezvăluie în mod sexy piciorul frumos al manechinelor. Designerul construiește colecția în jurul asimetriei, care apare atât la partea de sus a pieselor vestimentare, cât și la tivuri. Benzi de franjuri decorează tivurile fustelor, mânecile bluzelor, dar și gulerul, ca un colier. Mâneci bufante supradimensionate, contrastează cu mânecile strânse din tricot transparent în dungi transparent-opace. Dungile transparent-opace ale materialului au inspirat designerul, dându-le funcționalitate atât orizontal, cât și vertical dar în special în diagonală creând un joc dinamic asupra creației vestimentare.