22 nov. PLINUȚE VS. SLĂBUȚE, SAU CUM S-A SCHIMBAT IDEALUL DE FRUMUSEȚE DE-ALUNGUL ISTORIEI
Toată viața, m-a preocupat aspectul meu exterior, slabă nu am fost niciodată. Acest zbucium continuu datorat kilogramelor în plus mi-a umbrit o bună bucată de timp fericirea personală. Dar idealul de frumusețe nu a fost mereu cel skinny și nu formele androgine au plăcut mereu de-alungul istoriei. Neșansa de-a te naște în altă eră decât cea hărăzită ție și formelor tale, este un real ghinion, sau cel puțin așa pare, pentru că frumusețea este relativă și depinde de moda timpurilor în care trăiești, de tendințele generale care guvernează stilul și esteticul în acea perioadă.
Poți oare să fii fericit în pielea ta, chiar dacă nu faci parte din idealul de frumusețe al perioadei ? Nu cred că idealul ar trebui să ne influențeze starea de spirit și dacă întâlniți oameni care nu vă plac, nu vă descurajați, nu vă întristați, povestea este despre complexele lor și nu despre formele voastre.
Fiecare epocă din istorie își aduce tributul unui alt tip de frumusețe feminină și privind înapoi ne putem da seama cât de subiective sunt aceste idealuri și cât de relativă este frumusețea pe care unii au încercat s-o constrângă într-un tipar, fără să țină cont de faptul că realitatea care ne înconjoară este mult mai colorată . Și hai să fim serioși : diversitatea încântă !
Cel mai de seamă reprezentat al epocii baroc în pictură, pictorul Rubens a avut talentul remarcabil de-a reprezenta corpurile feminine într-un stil realist, aducandu-ne în prim plan imaginea adevărată și autentică a oamenilor trecuți prin diferite etape de viață, uzuri fizice care și-au lăsat amprenta asupra înfățișării lor. Noțiunea de ‘’gras’’ a reprezentat din totdeauna un lucru neatractiv, respingător și negativ . Această noțiune neplăcută pentru noi toți, prin arta lui Rubens devine mai prietenoasă și va caracteriza silueta acelor femei care se îndepărtează de o figură slabă, având în schimb forme voluptoase, abdomen proeminent, picioare și șolduri puternice uneori acoperite de grăsime, așa numite ‘’forme rubensiene ‘’.
Oare astăzi dacă am face o incursiune la o saună, sau la niște băi publice, sau la ștrand într-o zi toridă de vară, care ar fi situetele mai frecvente pe care le-am întâlni ? Oare nu ar fi tentat Rubens, să-și scoată caietul de schițe și să deseneze de zor?
Istoria ne-a învățat că, în ciuda faptului că ”varietatea ne încântă ”, esteticienii momentului în diferite etape, au hotărât că un anumit tip de femeie este cel ”perfect” și idolatrizat conform canoanelor de frumusețe ale vremii.
În Egiptul Antic, femeia frumoasă era considerată cea slabă, cu umerii înguști, talia înaltă și un chip cu trăsături armonioase și simetrice, în schimb în Grecia Antică femeile erau un fel de copii ale bărbaților și cele mai frumoase se considerau cele plinuțe, corpolente și cu tenul deschis și luminos.
Cu totul altceva se întâmplă în China Antică în timpul Dinastiei Han, când preferatele erau femeile slabe cu talii mici, cu tenul de porțelan și cu picioarele micuțe, pe care le determinau să nu mai crească indesandu-le în niște încălțări strâmte care le nenoroceau. Renașterea Italiană va permite apoi, o adevărată abundență a formelor feminine , în sec.XV – XVII aducând în prim plan o femeie cu un bust foarte amplu, cu un abdomen rotund , cu șoldurile late și un ten deschis la culoare, o frumusețe clasică atât de expresiv reprezentată în operele de artă renascentiste.
Pe aceeași linie estetică se poziționează și Anglia Victoriană a sec. XIX – XX , unde se preferă plinuțele cu talia subțire formată cu ajutorul corsetului. Corsetul este un adevărat instrument de tortură dar și un simbol al siluetei cu talia foarte subțire , care a intrat în istorie sub denumirea de ‘’ silueta clepsidră’’.
Epoca modernă aduce mari schimbări asupra idealului de frumusețe feminină. Multe concepții estetice mi se par de-adreptul nepotrivite și chiar exagerate, provocând depresii adânci femeilor care nu reușesc să se identifice cu șablonul de frumusețe al timpurilor cotidiene.