MODA RECICLABILĂ, MODA CIRCULARĂ

MODA RECICLABILĂ, MODA CIRCULARĂ

Economia actuală funcționează după modelul clasic și  este în principal bazată pe un sistem liniar, adică resursele planetei sunt extrase, transformate în produse și apoi aruncate sub formă de deșeu , când sunt uzate și nu mai pot fi folosite.
Poate că o parte din acestea se reutilizează, dar în final se urmărește același proces, adică :  cumpărare-folosire-aruncare. În contrast cu acest sistem liniar, un model mai apropiat de noțiunea de sustenabilitate,  este acela care păstrează resursele extrase într-un circuit, pe o durată de timp cât mai îndelungată.
Acest sistem acționează prin faptul că produsele utilizate și reutilizate pot fi ușor reciclate în materie primă, care mai apoi, poate fi reutilizată în producție fără să se extragă din nou resursele planetei.
Aceasta este o activitate de decuplare de la consumul resurselor finite ale planetei și introducere a unei proiectări de produs, care elimină deșeurile din sistem.
”Moda circulară” definește îmbrăcămintea, pantofii și accesoriile, care provin și  au fost proiectate, create și furnizate cu intenția de a fi utilizate și recirculate în mod responsabil, efectiv în societate, pe o perioadă de timp cât mai îndelungată, în forma lor cea mai valoroasă,  impecabilă, după care sunt reintroduse  în siguranță în biosferă, nemai fiind necesare utilizării umane.

Noțiunea de modă circulară este utilizată pentru prima dată de doi actori principali ai propagării acestui concept, într-un mod aproape simultan.

Unul dintre ei este Ana Bismar, proprietara firmei de consultanță Green Strategy, care folosește noțiunea în cadrul evenimentului de modă  CIRCULAR FASHION – SHOW & TALK 2014 de la Stcokholm. Bismar introduce conceptul și principiile generale, către principalele brand-uri participante: Filippa K.Houdini și Nadie Jeans.CFST 2014 este unul dintre catalizatorii principali ai conceptului modei circulare în Europa și în întreaga lume.

Un alt promotor al noțiunii de modă circulară a fost firma H&M, în special prin managerii ei, răspunzători de sustenabilitate în cadrul firmei. Noțiunea de modă circulară este utilizat pentru prima dată de către firma H&M în interiorul firmei în primăvara anului 2014, dar în mod oficial în iulie 2014 în cadrul seminarului public de la ”Almedolen week” din Gotland, sudul Suediei.

Ideea transmisă la acest seminar este : produsele textile trebuiesc proiectate ca să fie durabile, să se realizeze prin utilizarea eficientă a resurselor planetei, să nu fie toxice, să fie biodegradabile și reciclabile. Trebuie să provină și trebuie să fie produse din resurse locale, non-toxice, regenerabile, biodegradabile și reciclabile și să fie produse în condiții eficiente, sigure și prin respectarea unor principii etice. Toate acestea se regăsesc în cele 16 principii care descriu moda circulară:
1.Proiectarea de produs trebuie să aibă un scop bine definit.
2.Proiectarea de produs trebuie să asigure durabilitatea.
3.Proiectarea de produs trebuie să se realizeze prin folosirea eficientă a resurselor.
4.Proiectarea de produs se realizează în direcția biodegradabilitatii.
5.Proiectarea de produs trebuie să asigure recirculabilitatea.
6.Sursele de aprovizionare și producție să fie locale.
7.Sursele de aprovizionare și producția să fie non-toxice.
8.Sursele de aprovizionare și producția să fie eficiente.
9.Sursele de aprovizionare și producție trebuie să permită regenerarea.
10.Sursele de aprovizionare și producția trebuie să respecte niște principii etice.
11.Furnizarea serviciilor care susțin o viață de lungă durată.
12.Reutilizează, reciclează și compostează toate deșeurile.
13.Colaborare bună și largă.
Aceste 13 principii sunt din partea producătorului.Următoarele principii sunt din partea consumatorului.
14.Utilizează,spală și repară cu grijă.
15.Să se ia în considerație închirierea, leasingul,schimbul, achiziția de la second hand sau reproiectarea în locul achiziționării unui nou produs.
16.Cumpără calitate în sens opus cantității.


%d blogeri au apreciat: