
15 dec. LOLITA FASHION – SUBCULTURA ”CLASICULUI ȘI A DRĂGĂLĂȘENIEI” VS. IMAGINEA ADOLESCENTEI CA SIMBOL AL SEXUALITĂȚII FEMININE
Subcultura japoneză ”Lolita” și modul în care aceasta a apărut , ne duce inevitabil cu gândul la romanul cu același nume al scriitorului rus Vladimir Nabokov, scris în engleză și publicat la Paris în 1955, apoi tradus în limba rusă și publicat în 1967 la New York. Pe lângă interesul meu pentru stilul vestimentar dezvoltat în Japonia, există și dorința de-a prezenta un antagonism între subiectul controversat al romanului și ideologia subculturii cu același nume. ”Lolita” lui Nabokov aduce în scenă un subiect controversat și anume povestea unui bărbat de vârstă mijlocie Humbert Humbert care devine obsedat sexual de o fată de 12 ani, Dolores Haze. Acesta o abuzează sexual pe fată, utilizând somnifere și nenumărate recompense. Prin mijloace neînțelese fata reușește să scape de pedofil.
Numele ”Lolita” a intrat în cultura populară ca fiind o noțiune care descrie o copilă precoce din punct de vedere sexual. Comportamentul deviant al bărbatului este extrem de clar scos în evidență pe paginile romanului, dar în același timp nu putem să nu descifrăm mesajul de dragoste transmis de scriitor și plasat în eternitate. Chiar dacă îi poartă numele, subcultura japoneză Lolita nu are de-a face cu conotația sexuală și perversă care s-a înrădăcinat în cultura populară , ci este mai degrabă un curent vestimentar al purității copilărești, al drăgălășeniei și al integrității tineretului japonez, care încearcă să-și consolideze poziția în societate, într-o societate austeră, severă și sobră unde rolurile sexelor sunt bine stabilite și în care există așteptări și responsibilitati specifice acestora.

A îmbrăca haine specifice acestui stil, poate fi considerată ca o reacție împotriva acestei societăți, existând două perspective: una este dorința de evadare din lumea adulților și reîntoarcerea la frumoasa perioadă a copilăriei și pe de altă parte dorința de-a îmbrățișa o lume a fanteziei în care poți avea o identitate ideală, care în mod normal nu poate fi acceptată în lumea cotidiană. Unele doamne și domnișoare care poartă acest stil,nu o fac ca să își exprime nemulțumirea față de austeritatea societății japoneze, ci din simplul motiv că este distractiv și pentru că le crește încrederea în sine, și își construinduiesc astfel,o identitate alternativă.
Lolita fashion ca stil vestimentar se inspiră din costumul victorian și cel roccoco, principala caracteristică fiind fusta cu volum, înzestrată cu jupă și crinolină, alături de o bluza cambrată, ciorapi și jambiere și inevitabila umbreluță. În cadrul stilului Lolita distingem trei curente: gotic, grotesc și steampunk, fiecare dintre ele ,meritând să fie tratate distinctiv. Departe de asocierea cu romanul cu conotație sexuală, subcultura japoneză este influențată de cultura occidentală, în special de romanul lui Lewis Carrol – ” Alice în țara minunilor”, unde protagonista Alice este întruchiparea inocenței și a frumuseții, trăsături care caracterizează această subcultură vestimentară. Alături de Alice, există și un alt personaj prezent în benzile desenate ”manga”- Marie Antoinette din ”Trandafirul de la Versailles” – care crează o imagine reprezentativă pentru stilul Lolita, acesta din urmă, inspirandu-se în special din costumele eroinei de animație.
Deși originea acestui curent în modă este neclară, el apare undeva după anii’ 70,și se naște din mișcarea ”Otome-kei”, Otome=fată, iar înainte de ”Otome-kei”, din stilul ”drăgălășeniei” – ” Kawaii ” Style, care devine popular în anii ’80. În anii 1977-1998 , o mare parte a districtului de cumpărături Harajuku se închidea dumineca din cauza traficului aglomerat. Brandurile Pink House, Milk și Angelic Pretty încep să vândă haine ”drăguțe”. Acesta se consideră a fi începutul Lolita fashion.

Cele trei linii populare ale stilului Lolita sunt deosebit de diferite , concretizandu-se în stiluri de sine stătătoare. În timp ce Ghotic Lolită stilul ”clasic și drăgălaș”, se caracterizează prin eleganță și rochii monocrome în special negre sau albe și umbreluțe împodobite cu dantelă, ”Guro Lolita” sau latura grotescă a stilului se naște din fuzionarea eroticului cu grotescul, ca un fleshback al sărbătorii americane Halloween, cu rochii ornate cu pete false de sânge, accesorii precum bandaje, bucăți de maxilar și globuri oculare, cu pete de sânge pe față și machiaje terifiante coborâte parcă din filmele de groază.