09 sept. SHEHEREZADA NE OFERĂ REȚETA CĂSNICIEI DURABILE
Întotdeauna m-a fascinat personalitatea protagonistei din ‘’ O mie și una de nopți’’, frumoasa fiică a vizirului, Sheherezada, care benevol s-a oferit să fie soția regelui persan Shahryar. Nucleul povestirii este o carte antică persană, intitulată ‘’O mie de povești’’,tradusă în arabă în sec. al IX-lea.
Povestea Sheherezadei, ce servește cadru celorlalte povești a fost adăugată abia în sec. al XIV-lea.” O mie și una de nopți ” a fost tradusă în 1704 în franceză de către Antoine Galland, dar această primă versiune a fost curățată de actele de adulter și crimele sângeroase de care abunda opera.
Una dintre traducerile care au ajuns populare este cea a lui Richard Francis Burton, diplomat, militar, explorator și împătimit al culturii africane. Poveștile au devenit cunoscute în Occident în timpul sec. al XIX-lea, după ce a fost tradusă prima ediție în franceză, apoi în engleză și în alte limbi europene.
Cele mai cunoscute povestiri din ‘’O mie și una de nopți ” sunt ‘’Aladin și lampa fermecată”, ‘’Ali baba și cei 40 de hoți ‘’, ‘’Cele șapte călătorii a lui Sinbad marinarul ‘’, însă toate aceste povestiri nu au făcut parte dintre povestirile originale în versiunea arabă, ele au fost adăugate în colecție, de traducătorii europeni.
Dar cine este Sheherezada și cum reușește să ne fascineze și peste secole cu personalitatea ei ?
Povestea principală a ‘’O mie și una de nopți ‘’ este despre regele persan Shahryar, care după ce descoperă infidelitatea primei sale soții, o ucide și din acest moment declară că toate femeile sunt infidele.Urmează o succesiune de căsătorii cu virgine, pe care, în dimineața de după noaptea nunții le ucide, astfel încât după un lung șir de crime, vizirul său, nu va mai găsi nicio virgină. Fiica vizirului, frumoasă și deșteapta Sheherezada rămâne ultima virgină, dar vizirul cu inima frântă nu vrea să i-o ofere regelui.
Dar Sheherezada se oferă benevol, să devină următoarea mireasă a regelui și tatăl ei acceptă cu multă durere în suflet. Doar că Sheherezada avea un plan șiret de supraviețuire: în noaptea nunții ea îi spune o poveste regelui, dar are grijă să nu o termine, lăsând deschidere pentru următoarea seară, pentru a afla continuarea. Astfel lungul șir al poveștilor pornește de aici și din fiecare poveste se deschide o alta, precum binele cunoscute păpuși rusești Matrioska.
În tot acest timp, Sheherezada îi dăruiește regelui trei fii și finalul poveștii este unul fericit, pentru că regele hotărește s-o păstreze pe Sheherezada ca soție, sfârșind lungul șir al crimelor sângeroase. Nu numai că își salvează pielea, dar Sheherezada este și un simbol al feminității, un model pentru toate femeile lumii, indiferent în ce eră s-ar afla.
Ea cunoaște secretul cu care poate să facă fericit bărbatul, nu numai că exploatează una dintre trăsăturile principale ale acestuia și anume ‘’curiozitatea’’, dar în timp, se dovedește a fi și o parteneră sexuală incitantă, care reușește să țină aprins focul patimii și dorinței sexuale.
În tot timpul povestirilor ea este unica parteneră sexuală a regelui și iubindu-l, oferindu-se trup și suflet dar și povestindu-i, ea îl ademenește într-o lume de visare și sexualitate încântătoare. Așa cum scrie Cornel Bălan în ‘’Seherezada sau legătura dintre sex și arta de a spune o poveste bună’’ ( liternautica.com/seherezada-sau-legătură-dintre-sex-și-arta-de-a-spune-o-poveste-bună ) :
‘’Ce o face pe Seherezada atât de specială ? Așa cum se întâmplă uneori când scrii la persoana întîia, declarația de dragoste pentru personajul imaginar Seherezada a fost spontană, îmi aparține mie, scriitorului, și nu personajului Marcel. Fata vizirului mi se pare pe cît de sexy pe atît de curajoasă. Orice organizație feministă ar trebui să o dea exemplu pe Seherezada ca prima apărătoare a drepturilor femeilor din literatura universală, cea mai pacifistă și cea mai sensibilă din toate timpurile.”
Povestea ne oferă două tablouri bine conturate ale celor două personaje principale : pe de o parte sultanul Shahryar misogin, un bărbat care disprețuiește , urăște femeile, dar nu vrea să se lipsească de plăcerea de-a le dezvirgina, de-a-și satisface plăcerile carnale cu ele, dar la final le ucide cu cruzime. La polul celălalt se află Sheherezada care cu siguranță a fost o femeie frumoasă, atrăgătoare și voluptoasă, dar principalele ei atuuri sunt curajul sinucigaș, șiretenia și inteligența, talentul de povestitor și abilitățile în arta seducției.
Hai să analizăm fiecare trăsătură în parte a Sheherezadei și să vedem ce sfaturi ne-ar putea oferi nouă femeilor din secolul XXI, într-o eră a divorțurilor și a incapacității de-a trăi în cuplu, a lipsei de răbdare și a intoleranței. Poate dacă am lua-o pe Sheherezada drept exemplu, am înțelege în ce constă farmecul feminin :
1.CURAJUL
Sheherezada intră în bârlogul ursului, înarmată doar cu propriul corp, cu sexualitatea acestuia, cu inteligență și cu un mare talent de povestitor. Curajul ei, se bazează pe o strategie de supraviețuire. Ea știe că înaintea ei, sute de fete au fost ucise, dar cu toate acestea vrea să-și pună planul în aplicare, indiferent ce se va întâmpla. Își asumă acest risc și se bazează pe un șiretlic și anume, în nicio seară nu ajunge cu povestea la final, în acest mod trezind curiozitatea regelui, care va aștepta următoarea seară pentru a afla finalul.
Dar finalul este doar un mod de ademenire, precum zahărul atârnat la botul calului, care va alerga să-l ajungă, într-o cursă fără sfârșit. În realitate acest lucru ne conduce la abilitatea femeii, de-a se face dorită la nesfârșit, fară a oferi totul, lăsând mereu posibilitatea pentru ceva nou de explorat, de descoperit din partea bărbatului.
Unde sunt femeile, din vremuri demult apuse, care nu se ofereau cu totul, nu își descopereau tot corpul și țineau pentru ele, o fărâmă de mister, atât de incitant? De ce să te oferi cu totul din prima, de ce să distrugi mirajul care înnebunește bărbatul?
2.ARTA SEDUCȚIEI
Fiica vizirului este o tânără deosebit de talentată în arta seducției. Șirul lung al povestirilor este defapt o practică sexuală care are menirea să-l țină pe sultan într-o stare de tensiune sexuală continuă : pe de-oparte, probabil prin aspectul fizic, ne-o imaginăm pe Sheherezada ca fiind o tânără frumoasă, atrăgătoare, voluptoasă cu forme apetisante, deosebit de senzuală, dar pe de altă parte și prin subiectul poveștilor care au o tentă sexuală unele, sunt deocheate, chiar perverse.
Nu ne este clar în ce moment se petrece actul sexual, înainte sau după povestire, dar poveștile fiind incitante, s-ar putea ca sub efectul lor care produce excitația sultanului, actul sexual să fie deznodământul, iar povestea preludiul. Tânăra se dovedește a fi deosebit de talentată și prin faptul că știe să-l țină în suspans pe rege, o perioadă îndelungată, fără să ofere final poveștilor, creând astfel premisele unei relații sexuale monogame, care inițial părea să nu aibă nicio șansă, ținând cont de faptul că sultanul consuma câte-o virgină în fiecare noapte.
Sultanul pare un Casanova modern, un prădător sexual, ni-l putem imagina frecventând clubrurile de fițe, în căutarea relațiilor ‘’one night stand’’, dar în același timp sadicul din ‘’Fifty shades of grey’’, care ajunge la maxima plăcere sexuală dacă provoacă durere victimelor sale.
Performanța impresionantă a Sheherezadei este faptul că de-alungul celor o mie și una de nopți, l-a ținut pe Shahriar lângă fusta, sau mai bine zis șalvarii ei, consumând actul sexual cu o singură femeie, care a știut să dea magie acestei continuități și a unei relații pe termen lung.
Ce ar putea învăța femeia modernă din comportamentul Sheherezadei ? Care a fost secretul care o face unică în arta seducției? Cu siguranță faptul că a știut să creeze suspansul, s-a folosit de una dintre cele mai cunoscute trăsături ale bărbatului ‘’curiozitatea’’, făcându-l să-și dorească mereu continuarea. Curiozitatea pentru deznodământul povestirilor, se poate transpune și în dorința sexuală, care începe cu excitația și urmărește scopul final: orgasmul, sau plăcerea supremă.
3.ȘIRETENIA ȘI INTELIGENȚA
Dacă o femeie este frumoasă se spune că nu are neapărat nevoie de deșteptăciune, dar femeia frumoasă și inteligentă este deja un pericol. Inteligența Sheherezadei a constat în faptul că a ticluit un plan de supraviețuire genial, pe care cu curajul mai sus amintit l-a pus în aplicare. Dar pe lângă inteligență, ea mai era înzestrată și cu șiretenie, pentru că a știut să-și asigure continuitatea prin faptul că poveștile nu ajungeau la final. Sultanul era ademenit în continuu de dorința de-a afla sfârșitul poveștii.
4.TALENTUL NARATIV
Pe lângă curaj, frumusețe, inteligență, fata aceasta era înzestrată cu un talent narativ ieșit din comun. Ea vorbea liber, fără să se oprească , sau să se bâlbâie, vocea ei senzuală era încă un factor sexual care avea menirea să-l excite pe sultan. Vocea unei femei, mai ales una cu o tonalitate senzuală, poate reprezenta un factor sexual deosebit de puternic. Dar prin poveștile ei, Sheherezada a pus bazele căsniciei de lungă durată care există doar dacă există comunicare între parteneri și dacă aceștia au plăcerea să se bucure unul de celălalt prin comunicare.
Probabil că în timp focul pasiunii mai pierde din intensitate, dar o relație durabilă în timp se bazează pe comunicare : ne uităm în ochii celuilalt, ne aplecăm urechea la ce spune, îi oferim sfaturi dacă nu știe cum să procedeze într-o anumită situație, îl liniștim, îi oferim sprijin și îl asigurăm asupra faptului că are alături un tovarăș pe care se poate baza. În copilărie tata îmi spunea povești născocite de el și bucuria cu care le ascultam străbate peste ani, până la vârsta maturității.